-
-
Kokku on 41311 toodet.
Mootor on üks kõige olulisemaid osi igas sõidukis. See vastutab sõiduki jõudluse eest ja tagab, et auto suudab liikuda soovitud kiirusega. Kui mootor ei tööta korralikult, võib see põhjustada mitmeid probleeme, sealhulgas sõidukogemuse halvenemist ja suuremat kütusekulu.
Mootor on kompleksne masin, mis koosneb mitmest erinevast osast. Üks peamisi osi on silinder, mis koos kolvi ja põlemiskambriga moodustavad silindripea. Silindri ülesanne on vastu võtta kütuse- ja õhu segu, millele järgneb süüteküünla süütamine. See käivitab põlemisprotsessi, mille käigus vabaneb energia, mis liigutab kolvi allapoole ja paneb selle käima. See liikumine muundatakse seejärel pöördemomendiks, mis ajab sõiduki rattad liikuma.
Mootoris on ka teisi olulisi osi, nagu näiteks õlipump ja veepump. Õlipump vastutab õli liikumise eest mootoris, tagades, et mootor on korralikult määritud ja jahutatud. Veepump tagab samas vee liikumise jahutussüsteemis, mis aitab mootorit jahutada ja vältida ülekuumenemist.
Üks mootori olulisemaid aspekte on selle võimsus. Võimsus mõõdetakse hobujõududes (hp) või kilovattides (kW). Mootori võimsus sõltub mitmest faktorist, nagu näiteks silindrite arv ja suurus, pöördemoment, mootori pöörete arv jne. Mida võimsam on mootor, seda suurema jõudlusega on sõiduk.
Mootorit võib jagada ka erinevatesse kategooriatesse, nagu bensiinimootorid ja diiselmootorid. Bensiinimootorid töötavad kütuse- ja õhus segu süütamise teel, samas kui diiselmootorid kasutavad surveõhku, et süüdata kütust. Bensiinimootorid on tavaliselt kiiremad ja reageerivamad, samas kui diiselmootorid on tavaliselt kütusesäästlikumad ja annavad rohkem jõudu madalamatel pööretel.
Mootorid võivad erineda ka vastavalt nende paigutusele. Näiteks võib mootor paikneda esi-, taga- või keskel. Enamik sõidukeid kasutab esi- või tagaveo paigutust, kuid mõned sportautod kasutavad keskmootorit.
Seetõttu on oluline, et mootori jahutussüsteem toimiks tõrgeteta ja oleks puhas. Mootori jahutussüsteemi korrapärane hooldus hõlmab jahutusvedeliku taseme ja kvaliteedi kontrollimist ning vajadusel lisamist või vahetamist. Samuti tuleb kontrollida, et jahutusvedeliku rõhk oleks õige ning et jahutusvedelikule ei satuks õhku, mis võib põhjustada kuumuse tõttu paisumist ja jahutussüsteemi riknemist.
Mootori õlitussüsteem on samuti oluline osa mootori töökindluse tagamisel. Õli määrib mootori sisemisi komponente ning kaitseb neid kulumise eest. Õlivahetuse sagedus sõltub sõiduki vanusest, tüübist ja kasutustingimustest. Enamik autotootjaid soovitab õlivahetust iga 10 000-15 000 km järel, kuid intensiivsema kasutuse korral võib vahetamise sagedus olla sagedamini.
Lisaks õlivahetusele on oluline kontrollida ka õlifiltrit. Õlifilter kaitseb mootori sisemisi komponente mustuse ja muude osakeste eest, mis võivad kahjustada mootorit ja vähendada selle tööiga. Seetõttu tuleks õlifiltrit regulaarselt vahetada vastavalt autotootja soovitustele.
Mootori elektrooniline juhtimissüsteem (ECU) on kaasaegsetes autodes oluline osa mootori töö kontrollimisel. ECU saab andmeid erinevate sensorite abil, mis mõõdavad mootori temperatuuri, õhuvoolu, kütusekulu jne. ECU kasutab neid andmeid mootori jõudluse ja kütusekulu optimeerimiseks ning heitgaaside vähendamiseks.
Kuid ECU võib ka ise rikneda, eriti kui autol on vanemad elektroonilised süsteemid. Kui ECU rikneb, võib see põhjustada mootori töökatkestusi, vähendada jõudlust ja suurendada kütusekulu. ECU hooldamine ja remontimine nõuab spetsialisti abi ning seetõttu tuleks selliste probleemide korral pöörduda autoteeninduse poole.